Guldet vindes i hverdagens indsats

Elite og konkurrencesvømning

Hvad vil det sige at være konkurrencesvømmer

Konkurrencesvømning er sjovt og udfordrende, men kræver lidt tilvænning. Til gengæld er der mange gevinster, som rækker langt ud over at blive god til at svømme.

Når du vælger at blive en del af konkurrenceafdelingen, betyder det, at du har tilvalgt svømning som en sport, du ønsker at dyrke og konkurrere indenfor, snarere end blot at lære det gennem f.eks. en ugentlig undervisningsgang.

Fem elitehold

I Lyngby Svømmeklub har vi fem elitehold i konkurrenceafdelingen (E5-E1). Der er ca. 100 aktive elitesvømmere. Herudover har vi K-hold, hvor tidligere elitesvømmere træner og Masters.

Til hvert hold er der tilknyttet mindst en ansvarlig træner og en assisterende træner. Alle trænere er professionelle og har behørig uddannelse. Herudover har alle hold en eller flere holdledere. Holdlederne er forældre, der f.eks. er med til stævner, på træningslejre og arrangerer forskellige sociale tiltag.

Vi ønsker at have svømmere, der oplever at få livslange venskaber, en sund livsstil, styrket selvtillid, nyttige kvaliteter såsom gå-på-mod, selvdisciplin og selvindsigt samt oplever at konkurrere i balance, hvor man lærer at glædes ved egne små såvel som store succeser og ikke mindst lære at glædes ved holdkammeraternes og sågar konkurrenternes succeser.

Dryland træning

Afhængig af din alder og niveau trænes der mellem tre og ni gange om ugen i bassinet. Herudover suppleres vandtræningen med dryland (træning af muskler, balance, smidighed mv. på land). Træningen på land er en vigtig del af det ugentlige program, fordi det understøtter forståelsen og evnen til at bevæge sig på forskellige måder i vandet.

Der er jævnligt stævner, som varierer i timer og antal stævnedage, alt efter hvor gammel du er, og hvilket hold, du er på. Som ny svømmer vil stævnerne typisk være en formiddag eller en eftermiddag hver anden måned. Dette niveau stiger med tiden til ca. 10 stævner på et år, og stævnerne strækker sig typisk over en hel weekend eller over 4-5 dage, hvis der er tale om nationale mesterskaber.

Mange svømmere forbedrer sig meget i begyndelsen og i takt med, at deres kroppe vokser og deres teknik bliver forbedret. Hovedvægten ligger indledningsvist på den tekniske del. Men det konditionsmæssige aspekt får en større og større plads, hver gang du er til svømning.

Træning

At træne flere gange om ugen kræver, at du kan få træningen til at harmonere med resten af hverdagens gøremål. Dette betyder, at du som konkurrencesvømmer bliver nødt til at blive god til at prioritere din tid. Ellers bliver det hurtigt for meget med så meget træning. Rigtig mange svømmere er virkelig gode til at planlægge og strukturere deres dagligdag. Når man træner hver dag, eller næsten hver dag, begynder træning, kostplanlægning, tidsadministration og tilsvarende at blive til en livsstil. Men inden det kommer til at være en sund og naturlig del af hverdagen, kan der være perioder, hvor den hårde træning ikke altid er lige sjov. I sådanne periode er det overordentligt vigtigt at have støtte og opbakning hjemmefra, have en god dialog med sin træner og have venner, som forstår de problemer, der kan opstå.

Hold og klubfællesskab

Svømning af en individuel sport, men den dyrkes sammen med et hold, og vi gør rigtig meget ud af at sørge for, at du føler dig som en del af et hold og et klubfællesskab. Du vil også ofte konkurrere som et hold f.eks. i holdkapper og til holdstævner.

Vi håber, at denne lille introduktion har bidraget til indsigt i svømningens verden, og har givet dig blod på tanden til at blive en del af en topengageret gruppe af svømmere, trænere og forældre.

Bliv elitesvømmer

Elitesvømmere har en helt utrolig selvdisciplin, og selv om svømning er en individuel sport, er der en høj grad af holdorientering i træningen. Læs mere om, hvordan dit barn kommer igang med konkurrencesvømning under elite for begyndere.

icon
icon

Stævner

Der er jævnligt stævner, som varierer i timer og antal stævnedage, alt efter hvor gammel du er, og hvilket hold, du er på. Som ny svømmer vil stævnerne typisk være en formiddag eller en eftermiddag hver anden måned. Dette niveau stiger med tiden til ca. 10 stævner på et år, og stævnerne strækker sig typisk over en hel weekend eller over 4-5 dage, hvis der er tale om nationale mesterskaber.

Mange svømmere forbedrer sig meget i begyndelsen og i takt med, at deres kroppe vokser og deres teknik bliver forbedret. Hovedvægten ligger indledningsvist på den tekniske del. Men det konditionsmæssige aspekt får en større og større plads, hver gang du er til svømning.

Svømmere er virkelig gode til at planlægge og strukturere

At træne flere gange om ugen kræver, at du kan få træningen til at harmonere med resten af hverdagens gøremål. Dette betyder, at du som konkurrencesvømmer bliver nødt til at blive god til at prioritere din tid. Ellers bliver det hurtigt for meget med så meget træning. Rigtig mange svømmere er virkelig gode til at planlægge og strukturere deres dagligdag. Når man træner hver dag, eller næsten hver dag, begynder træning, kostplanlægning, tidsadministration og tilsvarende at blive til en livsstil. Men inden det kommer til at være en sund og naturlig del af hverdagen, kan der være perioder, hvor den hårde træning ikke altid er lige sjov. I sådanne periode er det overordentligt vigtigt at have støtte og opbakning hjemmefra, have en god dialog med sin træner og have venner, som forstår de problemer, der kan opstå.

Hold og et klubfællesskab

Svømning af en individuel sport, men den dyrkes sammen med et hold, og vi gør rigtig meget ud af at sørge for, at du føler dig som en del af et hold og et klubfællesskab. Du vil også ofte konkurrere som et hold f.eks. i holdkapper og til holdstævner.

Vi håber, at denne lille introduktion har bidraget til indsigt i svømningens verden, og har givet dig blod på tanden til at blive en del af en topengageret gruppe af svømmere, trænere og forældre.